Administratiekantoor Heylo - administratie MKB

Deel

Waaruit bestaat de administratie voor het MKB?

Als ondernemer is het verplicht om de administratie bij te houden. Deze bestaat onder andere uit uw boekhouding en contracten. Het maakt daarbij eigenlijk niet uit of u een eenmanszaak heeft of werkzaam bent binnen het MKB, uw administratie moet altijd uit een aantal onderdelen bestaan. (Lees ook dit kennisbank artikel om meer over het verschil te leren). Lees hieronder meer over de administratie voor het mkb.

Uit welke gegevens moet de administratie voor het MKB bestaan?

De administratie MKB is een volledig kosten en baten overzicht van uw onderneming. Alle inkomsten en uitgaven moeten worden verantwoord in de administratie; een verzamelnaam voor alle gegevens van een onderneming die op papier of digitaal zijn vastgelegd. Onder deze gegevens vallen onder andere:

  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Financiële aantekeningen zoals in- en verkoopboek
  • Facturen, zowel inkomend als uitgaand
  • Bankafschriften
  • Contracten en overeenkomsten met klanten of partners
  • Contracten met werknemers
  • Correspondentie
  • Afspraken
  • Kilometerregistratie
  • Software en databestanden
  • Verzekeringspolissen
  • Urenregistratie
  • Salarisadministratie

Waarom is deze administratie verplicht?

De belastingdienst kent een aantal eisen voor het bijhouden en bewaren van deze administratie. Aan de hand hiervan wordt onder andere betaald hoeveel belasting u als ondernemer moet betalen. Wanneer u de administratie niet of verkeerd bijhoudt, kan dit vervelende sancties zoals boetes met zich meebrengen. Het is daarom belangrijk dat u uw administratie goed bijhoudt.

Tijdrovende klus

Het bijhouden van een administratie kan een tijdrovende klus zijn. Vooral ZZP’ers en mkb’ers vergissen zich soms in de omvang. Hierdoor gebeurt het vaak niet volledig. Dat is zonde, omdat het goed bijhouden van uw administratie niet alleen verplicht is maar u ook financieel voordeel kan opleveren.

Administratiekantoor Heylo is gespecialiseerd in boekhouding en administratie. Wij kunnen u ondersteunen bij de werkzaamheden die u zelf niet wilt of kunt doen, maar kunnen ook alle administratie uit handen nemen. Bekijk onze verschillende diensten hier.