Ondernemen in tijden van Corona
Het zijn hectische tijden. Corona heeft ook het Nederlandse bedrijfsleven in haar greep. Overheidsmaatregelen om verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben grote invloed op uw bedrijfsvoering. Hoe kunt u als ondernemer de continuïteit van uw bedrijf waarborgen tijdens de coronacrisis? 3 tips voor u als ondernemer.
1. Neem uw businessmodel onder de loep
Meer dan ooit is het verstandig om uw businessmodel eens stevig onder de loep te nemen. Hou daarbij vooral de lange termijn in het vizier. Wat is de impact van de corona op uw businessmodel? Welke onderdelen functioneren nog prima en van welke kunt u beter afscheid nemen? Dat kunt u doen door bijvoorbeeld inzicht te vergaren in de omzetpotentie van zowel bestaande als potentiële klanten en te onderzoeken welke problemen er op verschillende niveaus bij hen spelen.
2. Breng financiële risico’s in kaart
Hoe moeilijk het in de huidige situatie ook is, ga direct aan de slag met het in kaart brengen van de financiële risico’s die uw bedrijf loopt. Wellicht kun u nog steeds leveren aan uw klanten, maar hebben ze nog dezelfde behoeften? Beschikken ze nog over voldoende middelen om uw product of dienst aan te schaffen? Hoe zit het met ophanden zijnde investeringen, zijn die echt noodzakelijk, of kun u die beter uitstellen? Wees alert en beweeg mee met de veranderingen.
3. Zorg voor voldoende reserves in uw bedrijf
Werk met voorwaartse financiering (factoring) – Kan uw bedrijf het zich niet veroorloven om lang te wachten op geld, bijvoorbeeld omdat u vanwege de corona-crisis acuut minder inkomsten heeft en wel personeelslasten heeft die elke maand moeten worden betaald? Dan is voorfinanciering ofwel factoring een verstandige keuze. Bij voorfinanciering worden al uw facturen binnen 24 uur na te zijn verstuurd, voor een deel of geheel voorgeschoten. Is de factuur uiteindelijk door uw klant voldaan, dan volgt het resterende deel. Zo heeft u te allen tijde beschikking over cash.
Contact
Benieuwd wat Heylo voor u kan betekenen? Neem gerust contact op. Heeft u als ondernemer op dit moment veel twijfels? Wilt u investeren in bedrijfsmiddelen en/of uw personeel? Maakt u zich zorgen over de bedrijfsopvolging of nieuwe economie? Administratiekantoor Heylo helpt u graag bij deze vraagstukken en uw zoektocht naar de juiste beslissingen, ook in deze onzekere tijden.
Meer uit Ondernemen
- Welke personeelskosten komen er kijken bij personeel aannemen?
- Wat staat er in een VOF contract?
- Wat moet er op een factuur staan?
- Wat is een winst- en verliesrekening?
- Vof of bv kiezen? Dit zijn de verschillen en voordelen
- Tips voor een ontspannen vakantie als ondernemer
- Onderverhuren van een kantoorruimte: wat zegt de wetgeving?
- Ondernemen in tijden van Corona
- Hoe werkt zaken doen met de eigen bv?
- Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
- Hoe regel je administratie als freelancer?
- Hoe regel ik administratie voor een webshop?
- Het oprichten van een vereniging of stichting
- Het bijhouden van administratie bij dropshipping
- Een onderneming starten
- Bv of eenmanszaak kiezen? Wat zijn de verschillen en voordelen
- Auto van de zaak: wel of niet gunstig?
- 5 tips voor een succesvol debiteurenbeheer