Overdracht van contract met secundaire arbeidsvoorwaarden

Deel

Secundaire arbeidsvoorwaarden: hoe pas je ze toe?

In de huidige arbeidsmarkt richten sollicitanten hun aandacht niet uitsluitend op de functie of het loon dat ze zullen ontvangen. De secundaire arbeidsvoorwaarden spelen een steeds prominentere rol bij het kiezen van een werkgever of functie. Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden precies, en hoe kunt u hier als werkgever slim gebruik van maken?

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn afspraken die een werkgever met een werknemer aflegt. Deze staan onder de primaire arbeidsvoorwaarden, en zijn vaak extra afspraken die in het voordeel van de werknemer liggen. Hierbij kunt u denken aan de volgende voorwaarden:

Deze secundaire arbeidsvoorwaarden zijn extra voorwaarden die werknemers in acht nemen bij het solliciteren, om zo een afweging te maken tussen contracten en/of functies.

Wat zijn de voordelen van secundaire arbeidsvoorwaarden?

Het uitvoeren van secundaire arbeidsvoorwaarden kan in uw voordeel liggen als u een functie binnen uw bedrijf wilt opvullen. U wilt namelijk dat uw functie er zo aantrekkelijk mogelijk uitziet voor een mogelijke werknemer, zodat zij er eerder voor kiezen om bij u een contract af te sluiten. Zo hebben secundaire arbeidsvoorwaarden de volgende voordelen:

  • Aantrekkelijk: Dit maakt de functie aantrekkelijker voor potentiële werknemers die op zoek zijn naar meer dan alleen een goed salaris.
  • Reputatie: Bedrijven die bekend staan om hun secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen een beter imago opbouwen in de markt en het werkveld.
  • Belastingvoordelen: Sommige arbeidsvoorwaarden zoals een fiets van de zaak, pensioenregelingen of collectieve verzekeringen, kunnen belastingvoordelen bieden voor zowel werkgever als werknemer.
  • Welzijn van werknemers: Het aanbieden van secundaire arbeidsvoorwaarden kan het algemene welzijn van werknemers verbeteren, waardoor zij betere prestaties kunnen leveren op de werkvloer.

Hoe zit het met de wet- en regelgeving van deze voorwaarden?

Het is belangrijk om de cao van het werkdomein goed in de gaten te houden, omdat hier in sommige gevallen specifieke regels staan over primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en de uitvoering hiervan. Zo mogen deze niet ingaan tegen de wet, of tegen een cao die voor u geldt.

Hoe zit het met de administratie en/of boekhouding van deze voorwaarden?

Het is mogelijk om voor veel van deze arbeidsvoorwaarden die u aan uw personeel aanbiedt, gebruik te maken van de werkkostenregeling (wkr). Hierbij kunt u de vrije ruimte benutten en in sommige gevallen gerichte vrijstellingen toepassen. Zo kunt u onbelaste vergoedingen aan uw personeel verstrekken, wat in het voordeel ligt van u en uw werknemer. Daarnaast gelden er voor sommige voorzieningen – zoals gereedschap, tablets en smartphones – ook regels vanuit het noodzakelijkheidscentrum om gebruik te kunnen maken van deze werkkostenregeling. Dit betekent dat het noodzakelijk moet zijn om hetgeen wat u aanbiedt, te hebben om het werk op juiste wijze uit te kunnen voeren.

Benieuwd naar wat Administratiekantoor Heylo voor u kan betekenen, met bijvoorbeeld de administratie en/of boekhouding van secundaire arbeidsvoorwaarden? Bekijk dan onze diensten hier.