verschil administratie en boekhouding - Administratiekantoor Heylo

Deel

Wat is het verschil tussen administratie en boekhouding?

Als ondernemer krijgt u ongetwijfeld te maken met het bijhouden van een administratie en boekhouding. Deze twee termen worden vaak door elkaar gebruikt. De ene ondernemer heeft het over boekhouding, de ander over administratie en toch bedoelen ze beide hetzelfde. Maar deze twee begrippen zijn niet inwisselbaar, er is namelijk een duidelijk verschil. Wilt u zeker zijn dat u het juiste begrip gebruikt in een gesprek met collega’s of uw boekhouder? We leggen in dit artikel graag uit wat het verschil is tussen de administratie en boekhouding.

Wat is administratie?

Als bedrijf bent u verplicht om een administratie bij te houden. De administratie is een verzamelnaam voor alle gegevens van een onderneming die op papier of digitaal zijn vastgelegd. Onder deze gegevens vallen onder andere:

  • Kasadministratie en kassabonnen
  • Financiële aantekeningen zoals in- en verkoopboek
  • Facturen, zowel inkomend als uitgaand
  • Bankafschriften
  • Contracten en overeenkomsten met klanten of partners
  • Contracten met werknemers
  • Correspondentie
  • Afspraken
  • Kilometerregistratie
  • Software en databestanden
  • Verzekeringspolissen
  • Urenregistratie
  • Salarisadministratie

De belastingdienst kent een aantal eisen voor het bijhouden en bewaren van deze administratie.

Wat is boekhouding?

Boekhouding is een onderdeel van de administratie en betreft alleen de financiële administratie. Alles wat onder het verwerken van financiële zaken valt, is dus boekhouding. Denk hierbij aan facturen of de kasadministratie. Het bijhouden van agenda-afspraken hoort hier dus niet bij. U zou kunnen stellen dat wanneer het over kosten, schulden en bezittingen gaat, u het over boekhouding heeft.

Hoewel boekhouding dus slechts een onderdeel van de gehele administratie is, is dit wel een erg belangrijk onderdeel. Zo moet u voor uw omzetbelasting kunnen verantwoorden waar kosten, uitgaven, omzet en winst vandaan komen. Daarnaast is het altijd raadzaam om een kloppend en compleet financieel overzicht van uw onderneming te hebben. Het biedt rust, overzicht en veel mogelijkheden voor in de toekomst, bijvoorbeeld wanneer u een investering wilt doen.

Het verschil tussen administratie en boekhouding in het kort

Samengevat, het verschil tussen administratie en boekhouding is dat boekhouding slechts het financiële onderdeel van uw volledige administratie is.

Wat Administratiekantoor Heylo voor u kan betekenen

Heylo is een administratiekantoor. Dit houdt in dat wij u bij uw volledige administratie kunnen ondersteunen. U heeft daarbij ook de mogelijkheid om alleen het financiële gedeelte, en dus de boekhouding, aan ons uit te besteden. Lees hier meer over onze dienstverlening.