Wat is een jaarrekening?
Vraagt u zich af wat een jaarrekening precies is en of u verplicht bent om deze als ondernemer op te stellen? Administratiekantoor Heylo geeft u in dit artikel antwoord hierop.
Een jaarrekening is een financieel verslag van uw onderneming. Hierin worden de prestaties op het gebied van financiën van uw onderneming weergegeven. Doorgaans wordt dit document jaarlijks opgesteld.
Wat staat er in een jaarrekening?
Een jaarrekening bestaat uit verschillende onderdelen. Over het algemeen geldt, hoe groter de ondernemer des te groter deze financiële rapportage is. Een professionele jaarrekening bestaat in ieder geval uit:
- De balans. Dit is het resultaat van uw bezittingen en schulden naar aanleiding van uw ondernemersactiviteiten. Hieruit blijkt dus ook het vermogen van uw bedrijf.
- De winst- en verliesrekening. Dit is een overzicht van uw omzet en kosten van het afgelopen jaar. Hiermee wordt aangetoond of uw bedrijf winst maakt of verlies lijdt.
In sommige gevallen wordt dit aangevuld met een jaarverslag van het bestuur van de onderneming. Dit gebeurt doorgaans bij grotere bedrijven.
De cijfers uit deze financiële rapportage sluiten als het goed is aan bij uw administratie, boekstukken, facturen, bankafschriften, etc.
Voor wie is de jaarrekening bedoelt?
In eerste instantie stelt u de rapportage op voor uzelf en eventuele vennoten in uw bedrijf. Het is een handig document om de financiële prestaties van uw onderneming in kaart te brengen. Aan de hand hiervan kunt u bijvoorbeeld keuzes maken over financiële investeringen en ziet u ook of uw onderneming groeit. Sommige ondernemingen moeten de jaarrekening bovendien deponeren bij de KvK. In de volgende alinea leest u hier meer over.
Is een jaarrekening verplicht?
U stelt een jaarrekening in eerste instantie voor uzelf op, zodat u weet hoe uw onderneming er financieel voor staat. In dat geval is het geen verplichting.
Sommige organisaties zijn echter wel verplicht om een jaarrekening te deponeren bij de KvK. Daarbij gaat het onder andere om BV’s en NV’s. Uw boekhouder of administratie-adviseur kan u hier meer over vertellen.
Hulp nodig bij het opstellen van dit financiële verslag?
Wanneer u een goede administratie en boekhouding bijhoudt, heeft u in principe alle gegevens voor het opstellen van dit financiële verslag. Het opstellen van een professionele jaarrekening en het duiden van resultaten hieruit, is echter wel een tijdrovende klus. Administratiekantoor Heylo kan daarbij helpen en adviseren. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden.
Meer uit Algemeen
- Zonnepanelen, een goede investering?
- Wat is het verschil tussen administratie en boekhouding?
- Wat is een jaarrekening?
- Wat is een balansrekening?
- Tips & tricks voor het bijhouden van uw bedrijfsadministratie
- Online boekhouding: De mogelijkheden en voordelen
- Met de fiets als vervoer naar het werk toe gaan
- Is een zakelijke rekening verplicht?
- Innovatieregelingen
- Hoe werkt een jaarafsluiting?
- Estate planning: Hoe regel ik mijn nalatenschap?
- Belangrijke documenten
- Arbeidsrecht, hoe zit het precies?
- 5 belangrijke trends voor startende ondernemers